yıldız tarihi 2015.03.12


''Çık, mel' un leke! Çık, diyorum! Bir. İki. Eh öyleyse yapmak zamanı geldi. Cehennem karanlıkmış. Ayıp size efendimiz, ayıp! Hem asker olun, hem korkun! Kimin bildiğinden ne çekinelim nasıl olsa kudretimiz sorgu suale gelmez. Yine de, kim ihtiyarda bu kadar kan bulunacağını zannederdi?''

Yine DT'deyiz, Macbeth'i izleme şansına eriştim. Gerçekten öyle güzel vakit geçirdim ki, bunun temel nedeni ne DT ne sahne. Macbeth öyle muhteşem tiradlara sahip ki zaten başka bir zamana açıyor kapılarını. İlk okuduğumda çok etkilenmiştim ama sahnenin de başka bir büyüsü var, özellikle cadılar ve hayalet sahneleri oldukça etkileyiciydi DT'de.

Bu arada bir de eğlenceli bir gerçek öğrendim. Bir efsaneye göre Shakespeare cadıların sözlerinin birkaçını gerçek bir cadıdan öğrenmiş, bir diğerine göre ise ilk kullanılan kazan gerçek bir cadıya aitmiş bu nedenle oyun lanetlenmiş. Bir başka inanç ise Shakespeare'in kendisinden oyunu başka kimse yönetemesin bizzat lanetlediği yönünde. Gelelim lanete, eğer bir oyuncu sahne dışında Macbeth adını dillendirirse tiyatronun ve oyuncunun başına türlü kötülükler gelirmiş. İlk temsillerinde yanlışlıkla gerçek hançer kullanılmasıyla bir oyuncu ölmüş, yıkılan tiyatrolar olmuş. Macbeth sahnelendikten sonra oyuncular arınma ritüelleriyle bu lanetten kurtulurmuş. Kulislerde ise asla Macbeth ismini kullanmaz yerine ''Scottish Play'' denirmiş.